Soru: Evlenmek farz, vacib, sünnet midir? Cevap: Normal durumlarda evlenmek müekked sünnettir. Şehvetin taşkınlığı halinde evlenmek vaciptir. Şehveti,(evliliğe olan isteği) kişiyi harama itecek şekilde ise ekonomik durumu da müsaitse, bu kişinin evlenmesi farzdır.
Soru: evlilikte neler aranmalıdır? Cevap: evlilikte denklik aranmalıdır. Bu denklikler; soyda, dini yönde, malca (servette),san, atta birde hürriyette, denklikler aranmalıdır.
Evlenmezden önce neler yapılmalıdır? Cevap; evlenmezden önce, evleneceği eşini ve gelecekte doğacak çocuklarının nafakasını temin etme ve ailesini geçindirecek mali servete sahip olmalı. Peygamber efendimiz (s.a.v)’e sahabeden birisi geliyor, yaresulalllah, ben evlenmek istiyorum diyor. Peygamber efendimiz (S.A.V) de evlendiğin zaman, aileni geçindirecek miktar, servetin varmı buyuryor. Evet, var yaresulallah diyor. Öyle ise evlen, buyuruyor. Yine, sahabeden birisi geliyor. Yaresulalllah ben evlenmek istiyorum diyor. Cvaben: Evlendiğin zamanda aileni geçindirebilecek servetin varmı? buyruyor, Hayır yaresullah diyor, sen evlenme, cevabını veriyor.Tekrar bu sahabe yaresulallah nefsim beni harama itiyor, diyor; bunun üzerine, Rasullalah(S.AV.) de bu gelen genç sahabeye, sen oruç tut diye cevap veriyor.
Soru: Evlilik öncesi, nişanlılık devresinde dini nikah caizmidir?. Cevap: Doğru değildir. Nişanlılık devresinde iki şey aranır.1.nişanlılık devresi düğüne hazırlık devresidir.2.evlenecek olan eşlerin birbirini daha iyi tanıma devresidir, bu iki şey bittikten sonra,dini nikah yapılmalıdır.Nişanlılılk devresinde dini nikah yapılırsa ne olur?. İçinde yaşadığımız Toplumda nışanlılık devresinde iken daha düğünleri olmadan pek çok ayrılmaları görüyoruz. Dini nikâh resmi nikâhtan sonra yapılmalı. İslam dininde kadının haklarının korunması, bugünkü resmi nikâhla kazanılmaktadır. Evlilik, resmi nikâh olmadan, dini nikâhla sürdürülürse, aralarında ayrılık vuku bulduğunda, kadının resmi yönden hakları zayı olabilir.
Soru: Gizli dini nikâh yapmak caizmidir? Cevap: Dini nikâhın sahih ve kabul görmesi için 3 tane şartı vardır.1.Nikâhta icap ve kabul şartı aranır. Bunun anlamı rüşte eren erkek ve kadının evlenmeyi iki tarafında kabul ettik demeleri gerekir.2.İcap ve kabulün iki şahit huzurunda olması lazımdır.3. Şartı ise nikâhın aleni olması, açıktan, herkesin duyacağı ve bileceği şekilde olmalıdır. Bunun anlamı, kimsenin haberi olmadan, uzak ve yakın akraba, komşuları duymadan, sadece iki kişinin iki şahitle yapılan nikâhı,evliliğin aleni olmadığından, caiz olmaz. Nikâh demek dini bir akit demektir. Nikâhta mehir hanefi mezhebine göre vacib isede nikâhın şartından sayılmamaktadır.
Nikâh süresiz bir akit demektir. Çok zorunlu olmadıkça bozulmamalıdır. Nikâhta 3 bağ vardır. Fıkıh kitaplarında bu bağlara talak denilmektedir. Asıl olan bu nikâh bağlarının tarafların yaşamları devamınca sürmesidir. Kadını boşamak, zaruret haline geldiğinde boşanılması haram değildir. Bu konuda peygamber efendimiz (s.a.v) bir hadislerinde “Ebgazulhelali ilallahıteala ettelak, hellalların içinde Allahın bugz ettiği şey, kadın boşamaktır.” Buyurmuşlardır. Mut’a nikâhında yani geçici bir süre için yapılan bir nikâhın da, İslam dininde yeri yoktur. Bütün evli olanlara mutluluklar, evlenecek olanlara da Rabbimden kolaylıklar dilerim. Allah’ a emanet olunuz.